Zalety i ich charakterystyka


Programy multimedialne zapisane na płytach CD-ROM lub DVD nie tylko zachęcą do nauki, ale również podnoszą jej efektywność. Jednak mimo coraz lepszego wyposażenie szkół w stanowiska komputerowe nauczyciele przedmiotów innych niż informatyka nadal mają utrudniony dostęp do pracowni komputerowej. W tej sytuacji dobrym rozwiązaniem wydaje się być tablica interaktywna, która podłączona do komputera i projektora multimedialnego może spełnić wiele nowych zadań dydaktycznych. Jej oprogramowanie jest łatwe w obsłudze i pozwala na sterowanie komputerem, odtwarzanie filmów z zewnętrznego urządzenie wideo, prowadzenie telekonferencji i realizację własnych scenariuszy pracy. Wszystkie czynności wykonuje się na tablicy za pomocą elektronicznego pisaka. Nauczyciel może w czasie lekcji, stojąc twarzą do uczniów, nie tylko pokazywać animacje, filmy, modele, rysunki i schematy, ale także nanosić na nie własne komentarze. Uczniowie zaś mogą na oczach całej klasy samodzielnie uzupełniać wykresy i tabele, rozwiązywać zadania. Wszystkie notatki zostaną zapisane w pamięci komputera w celu ich późniejszego odtworzenia, wydrukowania czy przesłania pocztą elektroniczną.
Tablice interaktywne zyskały szczególną popularność w edukacji. W Wielkiej Brytanii w roku 2003 było średnio 7 takich tablic w szkole typu secondary school (uczniowie w wieku 11-16 lat) i 5 tablic w szkole typu primary school (uczniowie w wieku 5-10 lat). Natomiast w Stanach Zjednoczonych wiele szkół wyposażono w tablice interaktywne w ramach projektu Klasa XXI wieku. W Polsce szacuje się, że liczba takich tablic używanych w szkołach przekroczyła 140 sztuk. Tablice interaktywne szybko stały się podstawowym narzędziem podczas szkoleń, nauczania, prezentacji i spotkań. Powoduje to coraz większe zainteresowanie ze strony nauczycieli lekcjami pokazowymi z wykorzystaniem takich urządzeń. Tym samym interesującym i celowym wydaje się być przygotowanie scenariuszy przykładowych lekcji chemii z tablicą interaktywną, a następnie ich przeprowadzenie i zarejestrowanie ich przebiegu kamera cyfrową. Zapoznanie się z wzorcowymi materiałami zapisanymi na dyskach CD-ROM zapewne pomoże nauczycielom, pedagogom i dydaktykom w projektowaniu ciekawych i skupiających uwagę uczniów lekcji z wykorzystaniem tablicy interaktywnej.
Realizacja lekcji z tablicą interaktywną wymagała od prowadzącego przygotowania prezentacji w aplikacji Microsoft PowerPoint zawierającej treści nauczania do danego tematu, zadań w pliku tablicowym, jak również materiałów drukowanych.
Tematy lekcji dobierano po konsultacji z nauczycielem, który zamierzał przyjść z uczniami na zajęcia z tablicą interaktywną, aby były one kontynuacją lub utrwaleniem wiadomości zdobytych w szkole. Lekcje w zależności od tematu miały różny charakter. Niekiedy główny nacisk kładziono na eksperyment chemiczny, np. pH – co to oznacza?, Czy wszystkie sole są rozpuszczalne w wodzie? Były też lekcję, podczas których wykorzystywano głównie multimedia, czyli płytę CD-ROM dołączoną do podręcznika Ciekawa chemia, np. Jak jest zbudowany atom? Realizowano również scenariusze lekcji podsumowujących wiadomości z danego działu, np. Kwasy – podsumowanie, Pochodne węglowodorów – podsumowanie. Na tego rodzaju lekcjach nauczyciel najpierw zadawał uczniom pytanie i dopiero po uzyskaniu odpowiedzi wyświetlał odpowiedź do danego zagadnienia, często w formie animacji czy filmu. Na zakończenie tych lekcji uczniowie dostawali dodatkowe zadania do rozwiązania i opisy doświadczeń chemicznych do wykonania w domu. Poprawność odpowiedzi i wniosków sprawdzał nauczyciel chemii, który przybył z podopiecznymi na zajęcia. Uczniowie w czasie lekcji wykazywali dużą aktywność. Bardzo chętnie zgłaszali się i podchodzili do tablicy interaktywnej, aby zapisać swoje odpowiedzi, obserwacje, wnioski. Obsługa oprogramowania nie sprawiała uczniom większych problemów. Niekiedy samodzielnie wybierali potrzebne im w danej chwili narzędzie, np. gumkę czy paletę kolorów.